corine-janine.reismee.nl

Blog 3: Update Nafasi & weekendje Jinja

Hoi! Leuk dat je onze blog (weer) hebt weten te vinden! Nu we bijna 4 weken in Oeganda zijn, leek het ons tijd voor een update, dus bij deze :)

We zijn hier nu bijna vier weken en ondertussen kunnen we wel zeggen dat we vrij gewend zijn geraakt aan het Oegandese leven. Zo gewend, dat het best lastig is om dit allemaal zo in een blog te beschrijven, omdat het voor ons best vanzelfsprekend is geworden. Deze keer vind je in de blog een update over het werk op het project, onze trip naar de Nijl en wist-je-datjes over het Oegandese leven.

Werken op Nafasi

In de vorige blog kon je lezen over het werk op Nafasi, wat vooral bestaat uit het verzorgen van de baby’s en peuters. Wij wisten dat er verschillende andere activiteiten aan zaten te komen, maar we hadden eerst de tijd nodig om de organisatie en het personeel te leren kennen. Ondertussen zijn er verschillende andere stageactiviteiten geweest waar we in deze blog wat meer over kunnen vertellen.

Het Nafasi Welfare Home is een crisisopvang voor kinderen tussen de 0 en 5 jaar. Dit houdt in dat het de bedoeling is dat de kinderen na een niet al te lange periode weer thuis gaan wonen, of bij andere familie leden. Twee weken geleden was het moment dat een van de meisjes terug naar huis ging. Wij werden uitgenodigd om mee te gaan tijdens deze ‘field trip’ (de benaming die ze hebben voor activiteiten buiten het huis). Dit was heel bijzonder om mee te maken. Allereerst doordat we een totaal andere kant van Afrika zagen dan we tot nu toe in Oeganda hebben gezien. Ondanks dat het huis van de opa en oma, de plek waar het meisje gaat wonen, voor stereotype Afrikaanse begrippen erg goed was, was er toch ook veel armoede te zien in de omgeving. Dit maakte het voor ons ook lastig om het meisje ‘achter te laten’, omdat ze het bij Nafasi natuurlijk fantastisch had. Het was goed om te blijven beseffen dat het hebben van een liefdevolle familie voor een kind het belangrijkste is dat er bestaat, wetende dat de familie op verschillende vlakken ondersteuning zal blijven krijgen van Nafasi, zodat het meisje ook op andere gebieden gezond en veilig kan opgroeien.

Naast dit terugplaatsingsbezoek, zijn we ook mee geweest de ‘community’ in, om op zoek te gaan naar de lokale leider. De reden van dit bezoek was dat er in deze wijk veel sprake is van tienermoeders. Nafasi wil samen met de ‘community leaders’ onderzoeken op welke manier samengewerkt kan worden, zodat deze tienermoeders ondersteunt kunnen worden. Helaas was de lokale leider op dat moment niet aanwezig, waardoor we dit bezoek morgen opnieuw moeten proberen. Dit vinden wij trouwens helemaal niet erg, want een bezoek aan een wijk of een gezin is elke keer weer heel interessant. Je leert gewoon zo veel over het leven en de cultuur hier.

Naast deze ‘field trips’ zijn we binnen Nafasi aan het nadenken over het uitvoeren van onze stageopdrachten. Ook zijn we onze collega’s aan het helpen met wat administratieve zaken. Hierbij kun je denken aan rapportages etc.

Weekendje Jinja

Iets wat wij eerst helemaal niet wisten, is dat de Nijl in Oeganda ontspringt. Afgelopen weekend zijn wij naar Jinja geweest om dit eens even van dichtbij te bekijken. Samen met onze twee andere huisgenoten Lieke en Maria vertrokken we zaterdagochtend naar Jinja. Eerst kregen we een paar uur de tijd om door het stadje langs 20 souvenirswinkeltjes te struinen. Daarna werden we naar de Nijl gebracht en zijn we door een boottochtje met gids meer te weten gekomen over deze veel te mooie plek. Want even, wat een uitzicht! Na deze boottocht werden we naar een camping gebracht waar we de nacht zouden verblijven. Aangezien het weekend was, was het best wel druk op de camping, wat maakte dat we een hele gezellige avond hebben gehad met mensen van over de hele wereld. De volgende ochtend werden we vroeg wakker met het mooie uitzicht over de nijl. Na een lekker ontbijtje hebben we de zondag doorgebracht aan een zwembad, waarna we rond 4 uur weer vertrokken richting Namugongo, onze woonplaats.

Wist je dat…..?

• we in en rondom ons huis verschillende huisdieren hebben? Namelijk: 16 vleermuizen, 8 gekko’s/hagedissen, 3 kippen en 9 apen.
  • we hier om de haverklap ten huwelijk gevraagd worden?
  • we om die reden verzinnen dat we al een vriendje hebben, maar dat dat niets uitmaakt, omdat we ‘best een Nederlands en Oegandees vriendje kunnen hebben?’
  • we elke avond op onze binnenplaats een work-out doen, door gebrek aan beweging? (oke, toegegeven: we proberen elke avond)
  • we best vaak uiteten gaan, om even terug in de bewoonde wereld te zijn? Daarbij is het ook heel goedkoop!
  • het regenseizoen op het punt staat te beginnen? Door de zandwegen staan we regelmatig tot onze enkels in de modder.
  • het op dit moment ENORM koud is (volgens de Oegandezen)? Het is namelijk tussen de 25 en 28 graden, wat maakt dat de lokale bevolking met dikke truien en jassen rondloopt.
  • we een top taakverdeling hebben wanneer het gaat om koken? Corine kookt soep en pannenkoeken en Janine de rest. Wie niet kookt wast af, vaak is dit dus Corine ;)

WIST JE DAT…….. er nu ook wat foto’s te vinden zijn op deze site?

WIST JE DAT…….. we het best leuk zouden vinden als je in de reacties laat weten waar we de volgende keer iets over moeten schrijven? Aangezien dit nu ons leven is en alles zo vanzelfsprekend is geworden, is het lastig om dingen te bedenken.

Bedankt voor het lezen van deze blog,

Siiba bulungi!

Marjo

Wat leuk om te lezen allemaal! Corine, je moet ook echt even wat andere dingen koken hoor! Nu is het een perfect moment om te leren (: hahah! Ik ben wel benieuwd hoe een zondag voor jullie er uit ziet. Gaan jullie naar een kerk? En waar ik ook benieuwd naar ben is het sanitair en zo daar. Ik bedoel: kun je een beetje douchen? En de locals?

Nou, veel plezier dames! Geniet ervan. Vooral ook van de warmte daar, want hier is het op dit moment niet uit te houden: koud!

Liefs,
Marjo

Aliette

Super leuk om te lezen!! Ik herken dat je vaak ten huwelijk gevraagd wordt.. ??

Lian

Hoi meiden (Janine).

Super gaaf om zo op afstand een beetje mee te genieten van jullie avontuur!
Blijf vooral schrijven en foto’s plaatsen!
Heel veel succes bij alles wat jullie doen.

Groetjes Lian

Carly

Hoi Janine (en Corine, maar die kent me niet, haha),
Sjonge, wat ontzettend leuk om jullie blog te lezen, ik vergat het steeds, maar gelukkig jullie nu gevonden. Klinkt best goed allemaal, maar misschien vertellen jullie alleen de leuke dingen... ;-)
Ennuh...... wáág het niet om daar uitgehuwelijkt te worden, hè, genoeg knappe kerels hier! :-)
Hartelijk dank voor de moeite die jullie nemen! Ik heb nu alleen de laatste gelezen, de andere doe 'k morgen, 'k moet nu echt naar bed, zzzzzzzzz.....
Lieve groetjes! xx
Carly.

Carolien André

Wooooh jullie zitten er al 6 weken! Wat een tijd al weer. Mooi om te lezen hoe jullie de dagen doorbrengen. Ik griezel wel van die hele dierentuin om jullie heen ? Maar wat een temperatuurtje daar, heerlijk!
Jullie doen goed werk daar. Zal misschien soms ook best zwaar zijn. Maar bedenk, dit maak je maar 1 keer mee.

Heel veel succes daar!

Oma en Opa André

Hallo dames, de oudjes komen wat achteraan maar we hebben nu dan toch jullie verhalen en foto's nu helemaal en grondig gelezen en bekeken. 't Is me een warme onderneming. We hopen dat je er steeds meer voldoening in vindt. Wat we nog wel zouden willen weten is hoe jullie je redden met de taal, met name bij zo'n 'field trip'. Spreekt de lokale bevolking Engels? En worden er afspraken gemaakt en adviezen gegeven? Bemoeit de overheid van Oeganda zich er ook mee? Wat een vragen allemaal hé? Zie maar of je er wat mee kunt. Nog één": hebben jullie nog behoefte aan extra fotoruimte? Dan geven we je die graag.
't Allerbeste en groeten.

Carly

Hoi Janine,
Hoestie?? Tis zooo stil.... ;-)
Heb je zin om even een stukje voor Open te schrijven? Mag uiterlijk 23 april bij mij binnenrollen....
Groetjes en hopelijk goed met jullie! xxx

Doingoood